To achieve the impossible dream, try going to sleep

Mijn vorige blog was er een met nogal wat zelfmedelijden. ”Arme ik”  en meer van dat. Omdat mijn vriendin op vakantie is kon ik die tendens thuis niet verder voortzetten. Ik gooide nog een balletje op bij de katten maar die waren niet bepaald onder de indruk. Ze zijn overigens sowieso best hard to please, maar dat terzijde. Uiteindelijk zat er dus echt helemaal niks anders op dan eens aan oplossingen te gaan denken. En daarvoor had ik eerst oorzaken nodig!

Wat is mijn oorzaak van slecht slapen?

Ik weet niet beter dan dat ik slecht slaap. Ik heb moeite met zowel  inslapen als doorslapen en ben dus best vaak moe. Ook ben ik behoorlijk stressgevoelig. Of slecht slapen komt door de stress of de stress door slecht slapen weet ik niet.

Ik heb heel bewust geen tv in mijn slaapkamer, zet de computer uit ruim voordat ik naar bed ga en heb dag en nacht een raam open. Daar kan het dus allemaal niet aan liggen. Kort gezegd heb ik dus geen idee waardoor ik nou slecht slaap. Wat er ook toe leidde dat ik maar van alles ben gaan doen om het te verbeteren.

Maatregel 1: geen cafeïne

Het toeval wilde dat ik een artikel tegenkwam over cafeïne en hoe dat zowel slecht slapen als stress kan verergeren. Ik ben afgestudeerd op het gebruik van voedingssupplementen maar dat was ik even vergeten en ik besloot ter plekke te stoppen met koffie e.d.. Dat  leverde  3 dagen lang vooral enorm veel hoofdpijn op. Inmiddels is dat voorbij en ik voel me overdag inderdaad minder gehaast. Beter slapen doe ik nog niet maar toch een kleine win!

Maatregel 2: grof geschut

Mijn vriendin zegt al ruim een jaar dat ik eens naar de huisarts moet. Ik leg al een jaar uit dat dat geen zin heeft omdat huisartsen alleen maar zeggen  ”als het over 2 weken nog niet voorbij is moet je nog maar eens bellen”. Af en toe best lastig een relatie hebben met iemand die eigenwijs is en zijn, ik bedoel haar, mening niet bijstelt 😉 Maar goed, ik wilde geen halve maatregelen meer dus op naar de huisarts.  Deze pakte de koe bij de horens en schreef een antidepressiva voor die bij mij als slaapmiddel moet werken. Daarnaast zouden er ook wat homeopathische middeltjes bezorgd worden én adviseerde ze wat supplementen.  Rammelend van de pillen kwam ik uit de apotheek, benieuwd naar de effecten en bezorgd naar de bijwerkingen. Omdat ik zowel zaterdag als zondag moest werken besloot ik pas zondagavond de slaappil te nemen. Dan was ik in het ergste geval duf op mijn werk en niet bij 1 van de bijbaantjes in het weekend.

Wonderbaarlijk wat er gebeurt als je een pilletje slikt. Ik ging enorm letten op wat ik voelde. Mijn maag borrelt, zou dat de misselijkheid uit de bijsluiter zijn? Ho, wacht! Voelde ik me daarnet een beetje duizelig? Het spel raad-de-bijwerking verveelde al snel en om 8 uur dook ik mijn bed in aangezien ik bek-af was. Klokslag drie uur keek ik weer op mijn telefoon en concludeerde dat de slaappil in ieder geval nacht 1 nog niet had geholpen.

Maatregel 3: stoppen met nadenken

‘Eitje’ dacht ik. Als je hoort wat ik af en toe uit kraam zou je denken dat ik niet anders doe. Toch lig ik in bed vaak de dag door te nemen, gesprekken na te lopen, te bedenken wie ik morgen ga zien en wat ik ga zeggen.

Nu probeer ik te denken aan het glas water op mijn nachtkastje. Hoe het glas eruit ziet, het water erin staat, hoe het rimpelt onder een zuchtje wind. Veel rustgevender dan een lastig gesprek 15 x doorlopen. Toch blijft het af en toe best lastig om mijn gedachten niet af te laten dwalen.

Maatregel 4: work in progress

Hier wilde ik zetten dat ik imperfectie accepteer of zelfs omarm. Maar dat lukt me nog niet. Ik wil nog steeds werken, vrijwilligerswerk, sporten, lezen, beleggen, relaxen en schoonmaken. Wanneer dat niet lukt ben ik nog steeds teleurgesteld en voelt het nog steeds alsof ik iemand, mezelf, tekort doe.  Maar de aanhouder wint. Vanavond heb ik mijn blog gemaakt. Morgen ga ik trainen. Woensdag weer wat anders en zo door. En vrijdag? Toen heb ik aandelen gekocht die vandaag 10% daalde, die imperfectie zal ik denk ik nooit omarmen.

Hoe pak jij problemen aan? En heb je nog tips om beter te slapen voor mij? En het allerbelangrijkste: weet íemand een goed boek over het lezen van jaarverslagen??

12 thoughts on “To achieve the impossible dream, try going to sleep

  1. Wat schrijf je leuk! Tips om te slapen heb ik niet, dat is bij mij eigenlijk altijd vloeiend gegaan.. Mocht je het ooit nodig hebben, wel een tip om wakker te blijven: twee senseo-pads in de wangzakken en gáán 🙂

    1. dank je wel. Ik gaf jou net hetzelfde compliment en ik had écht jouw reactie nog niet gezien. Die tip hou ik in gedachte voor als de slaappillen té goed werken.

  2. Zo te lezen heb je al aardig wat maatregelen getroffen om beter te kunnen slapen. Geen tv in je slaapkamer, geen cafeïne, stoppen met nadenken (lukt dat?). Dat lijkt me erg moeilijk namelijk. Ik hoop voor je dat je slaappillen effect hebben. Wat mij wel helpt is olie met een bepaalde geur waar ik rustig van word. Daardoor ontspan ik me iets meer en lig ik niet zo onrustig in bed. Wat me helemaal goed hielp is valium, maar dat krijg je niet zomaar van de huisarts. Daar word je ook héél suf, raar en grappig van. Verdere tips om beter te kunnen slapen heb ik eigenlijk niet.

    1. ik heb laatst wel scheerzeep met lavendelgeur gekocht. Dat kan ook wel eens rustgevend zijn. Ik heb afgelopen nacht voor mijn gevoel wel wat beter geslapen. Dus wie weet helpt het.

  3. Hier ook een slechte inslaper en ook doorslaper. Zelf drink ik ’s avonds geen koffie meer als ik echt niet kan slapen doe ik de bodyscan -mindfulness- of tel ik op een bepaalde manier, dat gaat zo. 1,2,1,3,2,4,3,5,4,6 en zo door.

  4. Pfff lastig lijkt me dat. Het klinkt namelijk alsof je al heel veel doet om in slaap te vallen. Wat bij mij heel erg helpt, is ontspanningsoefeningen doen voordat ik ga slapen (zoals yoga of meditatie). Dan ga ik vanzelf minder nadenken en dan merk ik ook hoe moe ik eigenlijk ben.

    1. dat kan ik ook eens gaan proberen. Misschien een goede voor wanneer ik weer ga stoppen met die pillen want wil ze uiteraard niet permanent gaan gebruiken.

  5. De gouden tip is volgens mij nog steeds er voor zorgen dat je ontspannen bent en met een leeg hoofd gaat slapen. Dus… het begint met een m en eindigt met assage. En dan natuurlijk bij iemand anders, zodat iets hebt om je op te concentreren 😁. Graag gedaan 😉😆

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *