Overwhelmed and still not doing enough

‘s morgen moe op en dan een drukke dag. ‘s avonds doodop naar bed met het gevoel alsof je niks hebt bereikt. Al maanden voelt het alsof ik vastzit en niet verder kom. Ligt het aan mij, de manier waarop ik mijn leven inricht of zit het allemaal in mijn hoofd?

De laatste maanden heb ik het erg druk op mijn werk. Ik werk op een klantenservice van een groot bedrijf. Mijn functie bestaat hoofdzakelijk uit het beoordelen van medewerkers en beschikbaar zijn voor hun vragen. Daar kan ik veel meer uren mee bezig zijn dan de 40 waarvoor ik word betaald.  Mijn ambitie is om mij te ontwikkelen tot trainer, het opleiden van medewerkers. De laatste maanden mag ik dat steeds vaker doen. De basis training voor beginnende collega’s of vervolgtrainingen. Dat is niet mijn echte functie dus vaak moet ik een combinatie van de twee vinden. Vermoeiend!

En wat doe je wanneer je ‘s avonds moe thuis komt? Dan kook je snel en val je op de bank met Netflix aan. Gisteravond hield ik een marathonsessie van Modern Family. Een comedyserie want nadenken is al lastig genoeg as it is. Dus geen ingewikkelde verhaallijnen op die momenten! Een van de personages zei iets wat bleef steken. Het betrof een meisje van 14 die compleet overspannen was. Ze studeerde dag en nacht, was bezig met welk bijbaantje of stage het beste op haar cv stond en wat ze wilde met haar toekomst. Ze zat bij een psycholoog en zei ‘I feel overwhelmed and am still affraid I’m not doing enough’.

Hoe herkenbaar! Ik heb die drukke baan. Dan wil ik nog minstens 3 keer per week sporten, moet het huishouden doen. Ik vind lezen belangrijk, zowel leren over bepaalde zaken zoals beleggen als recreatief, en heb vrienden. Regelmatig ben ik een weekend of een avond kwijt aan mijn vrijwilligerswerk en dat wil ik ook niet opgeven.  Ik zeg hierboven steeds ‘ik wil…’, diep van binnen voelt het als ‘ik moet…’.

Met zoveel te doen zou je denken dat ik geen tijd heb voor Netflix maar de laatste tijd doe ik weinig anders. Als ik me er al toe kan zetten een boek op te pakken kan ik me niet concentreren. Een voor de hand liggende oplossing is minder doen. Maar wat moet ik loslaten? Het huishouden is geen goede optie. Minder werken of leren over beleggen geeft op korte termijn ruimte, maar op de lange termijn juist niet. Dus dan hobby’s afbouwen? Dat lijkt me ook geen gezonde keuze. Ondertussen zoek ik naar de heilige graal van meer energie, biologisch of veganistisch eten, een nieuw bed, alles plannen of juist niks meer plannen.

Hoe houden jullie de balans? En de focus op die dingen je wél wilt doen?

8 thoughts on “Overwhelmed and still not doing enough

  1. Maar doe je niet een beetje veel? Je zegt dat je vrijwilligerswerk en fulltime werkt, daarnaast dus nog 3x sporten en dan de rest nog. Dat is vaak gewoon teveel, of in ieder geval, teveel tegelijk. Je kunt toch ook eerst de cursus beleggen doen en daarna weer een creatieve cursus. En dat dan afwisselen?
    En misschien is het een optie om grote hoeveelheden te koken, zodat je in ieder geval niet iedere avond hoeft te koken.
    En een werkster in huis? Het is dan de vraag wat belangrijker is, je tijd of je geld…

    1. Ja dat is misschien wel zo. Grote hoeveelheden koken doe ik inderdaad ook, maar na drie dagen hetzelfde is wat anders ook wel eens lekker. Een werkster had ik maar die ging na 1 keer door haar rug 🙁 Misschien toch maar eens naar gaan zoeken.

  2. Jongen, wat ben je druk! Door ziek zijn zit ik elke dag thuis, maar toch kan ik op een bepaalde manier begrijpen hoe je je voelt. Met mijn weinige energie en beperkingen zit ik zo aan mijn grens en “voel ik me net zo”. Ik doe al gauw te veel op een dag. Misschien is het een optie om eens te beginnen met één avondje voor jezelf. Chill kleding aan en relaxen. Jezelf voornemen dat je echt niets aan het huishouden, je sport, je werk of wat dan ook gaat doen. Dan blijft het maar liggen voor een keer. Dat is geen wereldramp. Neem een warme douche ofzo, haal je favoriete snacks in huis, plof op de bank (als dat je ding is natuurlijk) en ga eens een film kijken die je al heel lang wil zien. Doe lekker lui. Voor mij helpt het als ik me overwhelmed voel. Dus gewoon inplannen. Vanavond doe ik lekker niks!

    1. ja dat is een goeie. Ik doe dat soms alleen dan ontstaat het meer. Dus wil/moet ik van alles doen maar doe het uiteindelijk niet. Dan voel ik me rot. Bewust iets inplannen om niks te doen helpt dan misschien wel. Is het wel belangrijk dat ik de dingen die gedaan moeten worden ervoor of erna wel doe.

  3. Pfoe, wat een drukte! Ik kan me voorstellen dat je daar wel genoeg van krijgt. Ik had dit gevoel vorig jaar heel erg, maar ik heb het idee dat ik er inmiddels wel redelijk mee om kan gaan.
    Ik probeer regelmatig ‘me time’ in te plannen, zodat ik helemaal tot rust kan komen. Daarnaast probeer ik alleen maar dingen te doen die ik écht leuk vind. Als dat niet lukt (sommige dingen moeten nu eenmaal), probeer ik ze zo leuk mogelijk te maken en maar te accepteren dat het nu eenmaal moet gebeuren. Een ander ding wat me echt helpt is maar op één ding tegelijk te focussen. Er zijn heel dingen die ik leuk vind, maar die ik kan ik nooit allemaal tegelijk doen. Zo wil ik bijvoorbeeld nog heel graag een yoga cursus doen, maar met full time studeren, 4x per week sporten, bloggen een relatie en een andere cursus die ik nog volg, is dat gewoon niet haalbaar. Dat accepteer ik dan ook maar. Zo lang ik mijn dagen kan vullen met leuke dingen, maakt het me niet zo uit welke dingen dat zijn. Ik doe liever 1 ding heel goed dan 5 dingen half.
    Hopelijk heb je iets aan deze tips! Oh, en wees niet te hard voor jezelf.

    1. Dat is verstandig. Ik las van de week iets over een ‘maatje-programma’ waarbij je bijvoorbeeld een brugklasser helpt met z’n huiswerk. Leek me erg leuk maar niet verstandig om er nu bij te gaan doen. Dat focussen probeer ik ook steeds meer te doen. Als ik me bedenk hoe vaak ik me laat afleiden door mijn telefoon. Leg hem nu maar zoveel mogelijk in een la.

  4. Het komt me heel bekend voor waar jij mee worstelt Zef!
    Ik zeg weleens gekscherend dat ik niet genoeg heb aan de 24 uur in één dag 😉
    Maar als willen te vaak ‘moeten’wordt dan kan de druk ook te groot worden.

    Ik hoop voor je dat je de balans weer terug vindt! Dat je na inspanning behoefte hebt aan ontspanning is heel normaal. Misschien zou je kunnen proberen er iets minder krampachtig mee om te gaan. Je mag wel wat minder streng zijn voor jezelf!

  5. Ik ben zelf ook altijd druk en heb ook vaak het gevoel dat ik steeds maar door moet, dat even op de rem trappen geen optie is. Eigenlijk ís het dat ook niet voor een langere tijd, maar wat ik ook al in de reacties lees, een avondje niets doen heeft ook zijn voordelen. Neem die tijd, kan je daarna weer even vooruit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *